Tök jó vagy tök rossz?

Sütőtökleves - kicsit megosztó kaja.
Van, aki imádja, mást meg a hideg ráz tőle.
Én szeretem. Szerintem te is megszereted, adj neki egy esélyt, jó?


Most akkor mi vaaan?..Tök jó vagy tök rossz? Ugyan döntsük már el!

Egy kis pirított tökmaggal vagy napraforgómaggal( szotyival) a tetején, meg sült baconne l vagy sült hajszálvékony feketeerdő-sonkával) isteni finom. Vagy rokfortdarabkákkal, a jó kis érett, csípős fajtával. Vagy kecskesajttal. Mikor mi van otthon.
Persze lehet a tetejére pirított zsemlekockákat is szórni, meg csöpögtetni pici tökmagoljat.
Ki hogy akarja, csak finom és pikáns legyen. Úgy tuti lecsusszan. Még annak is, aki nem annyira sütőtökfan.

Hogy csinálom én?
Bevallom, mikor hogy.
Alapból abból indulok ki, hogy nem bírom a sülő tök szagát, tehát megfőzöm a feldarabolt, megtisztított tököt héjastul kis erőlevesben vagy húslevesben. Aki akaraj, megpiríthat egy adag hagymát és azon megpirítja a főzés előtt a tököt, de ez majdnem mindegy is. Mehet bele egy fél hagyma - ha nem azon pirítottuk meg, mennyiségtől függően, és fokhagyma, majd jól szétfő benne.
Micsoda kontraszt, hogy amennyire küzdeni szoktam a tök feldarabolásával, annyira könnyen megfő pillanatok alatt. Ami jó végülis, mert így nem kóstolgatom be teljesen a feldarabolt bacont vagy sonkát addig, amíg fő.

Szóval megfőtt a tök.
Én szoktam hozzáadni  -  a tökkel együtt, még mikor fő - kis sárgarépát, fehérrépát, esetleg darabolt krumpit, de volt, hogy kevés brokkoli is befigyelt.
Jó, mondhatjátok, hogy ez így már újrahasznosítás - főleg, ha húslevesben előre megfőttek ezek a jó kis zöldségek - de kit érdekel, a leves ízén csak javít szerintem.

Most akkor fűszerezzük meg, ahogy akarjuk.
Só, bors, szerecsendió játszik nagyban benne, meg gyömbérpor, emellé azt dobsz még, amit akarsz. mehet római kömény, pici fahéj, őrölt szegfűszeg, currypor, fokhagymapor , stb. Csak nehogy ezek a fűszerek domináljanak benne, de legfeljebb felhígítod majd.

Most fogjuk a botmixerünket - vagy zúdítsuk bele ezt az egészet egy turmixgépbe, és hadd szóljon!
Pár perc és összeturmixolódik.

Na most kóstoljuk meg jól, mit műveltünk.
Nem, nem kell fintorogni, javítsuk fel még kis sóval, vagy mustárral, vagy bármivel, ami az ínyünket pozitívan birizgálja, hogy ehető legyen. Én imádom a mustárt, és nagyon megpendíti az ízeket, ha picit beleraksz Te is. Tejszínt, tejfölt vagy kefírt, akár joghurtot is rakhatsz bele, ha akarsz, de szerintem tök fölösleges, így is isteni krémszerű lesz. Mondjuk ezek is javíthatnak rajta, ha nem jó az íze. Lehet pici narancslevet is löttyinteni bele, úgy is isteni lesz.

Ha úgy látjuk, hogy kész, mehet feltálalni és jól együk meg mindet!

Kiváló test-és lélekmelegítő, kényeztető, meg vendégváró fogás - jó előre elkészíthető -  nyálkás, esős, sötét őszi napokon és téli ebédeken.

Jó étvágyat!







Megjegyzések

Népszerű bejegyzések